De laatste Nederlandse pijpenfabriek

25 maart 2020

De laatste Nederlandse pijpenfabriek

De vermaarde fabriek van Big-Ben pijpen, ook bekend onder de eigennaam Gubbels, staat in Herten onder de rook van Roermond. Zoals iedereen wel weet gaat het niet goed met de verkoop en dus ook met de productie van pijpen. Door de anti-rook zijn er minder rookmomenten, op veel plaatsen mag roken in het geheel niet meer. Onvermijdelijk is het tijd voor Big-Ben een kleinere locatie te betrekken. Vandaag brachten wij een bezoek aan de fabriek om te kijken of er nog historisch materiaal was dat voor ons museum geschikt was. Dat werd een open en eerlijk gesprek over verleden en toekomst, waarbij ook de vorige generatie nog even aanschoof. Vervolgens een rondgang door het bedrijf, dat overigens een toonbeeld is van ordelijkheid en efficiëntie. Na thuiskomst een hoofd vol van indrukken, ook een paar dozen met oude en nieuwe pijpen en ander materiaal voor onze collectie.