Collectie etnografica

19 mei 2019

Collectie etnografica

In het Belgische Turnhout woont al sinds jaar en dag de bijzondere verzamelaar van etnografica Gi Mateusen. Vanuit zijn brede belangstelling voor de Afrikaanse culturen bracht hij een fantastisch ensemble bijeen van louter gefigureerde objecten, zoals vruchtbaarheidsbeeldjes, goudgewichten en vooral kammen. Om ruimte te maken besloot Mateusen zijn pijpen en tabaksgerelateerde voorwerpen te verkopen. Vandaag vond de koop en overdracht aan ons museum plaats. Als Belgische verzamelaar had hij vooral voorwerpen uit Kongo. Voor ons museum vormt de aankoop van zo’n honderd voorwerpen een belangrijke aanvulling op het rookgerei dat wij uit Afrikaanse landen reeds hebben. Bijgaande afbeelding geeft een indruk van de onverwachte variatie aan vormenrijkdom.