Collectie Biemans

16 juli 2023

Collectie Biemans

Nederland kent veel meer pijpenverzamelingen dan we denken. Zo kwamen wij onlangs de collectie van Bert Biemans uit het Brabantse Beek en Donk op het spoor. Deze omnivoor verzamelde pijpen uit alle windstreken en richtte daarvan achter zijn huis een eigen museum in waar de pijpen kris-kras door elkaar stonden en hingen, naast een omvangrijke verzameling olifantjes. Maar Biemans overleed en de familie zocht een nieuw onderkomen. Zo kwam een deel van de verzameling in onze collectie terecht. Daar is het een aanvulling op het gebied van de curieuze Europese folkloristische pijpen verkrijgbaar in de jaren 1970 tot 1990, bij ons was dat een nog wat onderbezet verzamelgebied dat nu verder is ingevuld.