Bizarre Moriaan

15 oktober 2013

Bizarre Moriaan

Afgebeelde pijp is deze maand aan de collectie van het Amsterdam Pipe Museum toegevoegd. Het gaat om een etalagepijp van ruim twintig centimeter hoogte gemaakt door de firma Félix Wingender te Chokier nabij Luik. Bijzonder aan deze pijp is naast het uitzonderlijke formaat de grote zeldzaamheid ervan. Tot nu toe is dit het enige bekende exemplaar en dat is verwonderlijk want de pijp is natuurlijk in een beperkte serie gemaakt.

Hoe bijzonder ook, tegelijk is deze etalagepijp geen toonbeeld van artisticiteit. De modellering viel niet erg mooi uit en ook de beschildering is nogal grof en in wat schreeuwende kleuren. Overigens is de uitvoering ook iets anders dan ooit de bedoeling was. In ons museum worden namelijk ook de ontwerptekeningen van deze pijp bewaard en die zijn heel wat verfijnder. Bijzonder is het overigens dat de pijp en de tekeningen nu naast elkaar getoond kunnen worden.