Antieke tabaksvignetten

18 oktober 2014

Antieke tabaksvignetten

Een bijzondere deelcollectie van het Amsterdam Pipe Museum bestaat uit oude verpakkingen van tabak. Op Facebook laten wij een fotoalbum zien met enkele hoogtepunten uit de categorie verpakkingsvignetten. Zij tonen wat er in de achttiende en negentiende eeuw in Nederland zoal in gebruik was. Aanvankelijk was dit vignet gedrukt met een eenvoudig houtblok en had een primitief karakter. Veel afbeeldingen leken op gevelstenen en vaak waren zij daar ook van afgeleid. In de loop van de achttiende eeuw wordt het tabaksvignet gedetailleerder en dan komt de gravure of kopersnede in gebruik. Ook wordt met tekst meer informatie over de handelaar gegeven. Dit alles uiteraard om met een treffende afbeelding en een toepasselijke tekst de klant te binden. Op onze Facebook pagina is vanaf vandaag in de vorm van een fotoalbum een groep van deze verpakkingen te zien. Uiteraard staan er op onze online database nog veel meer!

Nieuwsarchief