Amerikaans troeteldier

29 oktober 2021

Amerikaans troeteldier

Als pijpen van de Amerikaanse Indianen kennen we de iconische calumet en de tomahawk met hun vaste verschijningsvorm. Daarnaast bestaan echter ook allerlei wonderlijke inventies, zoals deze recente aankoop mooi laat zien. Gemaakt van een lichte houtsoort is op sterk gestileerde wijze een bijzonder dierenkopje ontstaan waarvan de ogen met tags, messing kopspijkers geaccentueerd zijn. Ook de rode verf, bijna expressionistisch, draagt bij tot het wonderlijke voorkomen. De binnenzijde van de pijpenkop is met een anti-inbrandpasta bestreken, waardoor het zachte hout toch redelijk duurzaam is. Pijpen als deze zijn niet alleen zeldzaam, maar brengen ook variatie in onze collectie. Een welkome aanvulling dus voor het museum!

Nieuwsarchief