Aanwinsten expositie

31 januari 2018

Aanwinsten expositie

Een keuze uit de reeks aanwinsten van het afgelopen jaar is van 2 februari tot en met 6 mei te zien in onze wisselvitrine bij het entree van het museum. Het jaar 2017 bracht weer een verrassende reeks voorwerpen ter verbreding en verdieping van onze collectie. Een hoogtepunt is een Haida pijpenkop van steen in de vorm van een zittende adelaar zoals we die kennen van de totempalen. Een ander bijzonder dierfiguur is een Chinese waterpijp in de vorm van een staande reiger. Een prachtige, extreem lange buisvormige tabakspijp bezet met messing nagels is afkomstig van de Kinga-stam uit Tanzania. Zij werd verticaal gerookt en stak als een hoge schoorsteen boven het silhouet van de zittende roker uit. Van dichter bij huis zijn houten pijpenkopen met een paljas of een plechtige gebaarde man, kunstwerkjes van houtsnijkunst. Duidelijk is dat de museumcollectie nog altijd aan belang wint door zeldzame en uitzonderlijke objecten toe te voegen.