Aankoop Niemeyer

17 maart 2011

Aankoop Niemeyer

De sluiting van het Niemeyer Tabaksmuseum in Groningen begin dit jaar resulteerde voor het Pijpenkabinet in een opmerkelijke aankoop die deze maand gesloten werd. Nog voordat veilingen in Amsterdam en Hilversum de collectie definitief verspreiden, werd aan de Nederlandse musea de kans geboden objecten uit deze bijzondere verzameling te verwerven. Voor ons museum resulteerde dat in de aankoop van ruim vierhonderd voorwerpen van hoge kwaliteit. Daarbij werd vooral gekozen voor kernstukken die naadloos aansluiten bij wat al in ons museum aanwezig is. Onze volgende Nieuwsbrief die in mei uitkomt zal een reeks objecten uit deze collectie bespreken. Hier vast een voorproefje: de afbeelding van een bijzondere Indianenpijp met hagedis van de Iroquois, een van de favorieten van voormalig conservator Georg Brongers.