Moderne bruyères

In de bruyèrepijp valt qua ontwerp ook na 1950 nog veel te beleven. Dat geldt zowel voor de gevestigde fabrieken als voor kleine, zelfstandig werkende ateliers overal in Europa. Was aanvankelijk Frankrijk toonaangevend, geleidelijk verschuift die positie. In de jaren zestig en zeventig slaat het Deense design met de vrij vormgegeven freehand, geweldig aan. Kort daarop ontstaan artisanale werkplaatsen in de regio van Pesaro in Italië die de fraai afgewogen pijpen leveren in de meest luxe afwerking. Uiteraard zijn ook op andere plaatsen ateliers werkzaam met bijzondere verdiensten als resultaat.

Dat de gevestigde bedrijven hun steentje bijdragen blijkt bijvoorbeeld bij Butz-Choquin in Saint-Claude, die er in slaagt ieder decennium weer met bijzondere tijdgebonden ontwerpen te markeren. In Nederland is slechts één pijpmakerij actief: Big-Ben in Roermond maakt vanaf 1958 spraakmakende ontwerpen. De pipo en de high bowl zijn daarvan mooie voorbeelden. Het tijdsbeeld is steeds in de vormgeving, de kleurstelling en de afwerking van de pijp terug te lezen en dat maakt ze tot een modeartikel bij uitstek.

Revolutionair blijkt de eind jaren 1980 gelanceerde Porsche pijp, die bij de Nederlandse fabriek Big-Ben in deze eeuw een tweede leven krijgt. Uniek is ook de tattoo, een vlotte kunststof pijp met kleine ketel van bruyèrehout die het pijproken nieuw leven moet inblazen. Gelukkig blijven de fabrikanten ook in de 21ste eeuw innovatief. Daarvan getuigt bijvoorbeeld het bijzondere ontwerp uit de Bugatti-studio en ontwerpen van Antoine Grenard, de nieuwe eigenaar van Chacom. In Tokio is Tsuge actief, hun windscreen pipe oogstte rond 2010 wereldwijde bewondering.

In de Verenigde Staten en Canada ontwikkelt het snijden van houten figuurpijpen voor een selecte groep verzamelaars zich vooral na de Tweede Wereldoorlog. Een beroemde pijpensnijder is de Amerikaan Stanley Jarka, die in de jaren zeventig vele prachtige pijpen heeft gemaakt. Hoewel de voorgestelden eigentijds zijn, is de techniek in meer dan een eeuw onveranderd gebleven. Alleen de hoornen of caoutchouc roeren zijn door acryl vervangen.

APM 80
APM 294
APM 296b
APM 321a
APM 464
APM 16.726
APM 471
APM 18.604
APM 479
APM 494
APM 503
APM 532
APM 545
APM 707
APM 807
APM 17.581
APM .849
APM 17.560
APM 880
APM 976
APM 1.030a
APM 1.841
APM 17.574
APM 2.300
APM 3.245
APM 21.759
APM 21.068
APM 3.290
APM 3.314
APM 3.910
APM 4.478
APM 4.630
APM 17.585
APM 24.299f
APM 5.506