Collectienummer:
| APM 15.714 |
Deelcollectie:
| meerschuim pijpen |
Titel:
| tabakspijp |
Trefwoord:
| Napoleon te paard |
Beschrijving:
| Tabakspijp van meerschuim met cilindrische ketel met uitstaande filtrand, ronde onderzijde zonder hiel en oplopende steel verwijdend tot manchet, een band of brug loopt door naar de ketel. Ketel voorzijde in reliëf naar links gewende keizer Napoleon Bonaparte te paard met ervoor een staande soldaat met geheven geweer. Montage met zilveren klepdeksel met brede vlakke filtrand en cilindrische klep met gaatjes en gestanste banden in reliëf van lopende bloemmotieven en bladerrank, s-vormige klemveer. Filtrand zilverkeuren makersmerk "IU", onleesbaar merk en Nederlandse herkeur "ZI". Zilveren manchetband, aan de bovenzijde op de verbindingstong opengezaagd. |
Datum:
| Periode | 1830 - 1850 |
Maten:
| Kop | Hoogte | 12,2 cm |
| Breedte | 6,3 cm | |
| Steel | Lengte | 10 cm |
Kenmerken
| Pijptype | manchetpijp |
| Pijpmodel | cilindrisch |
| Materiaal | meerschuim (blok-) (steen) |
| Techniek | gesneden |
| Kleur | ivoorwit |
| Overige materialen | zilver (metaal) |
| Afwerking | gemonteerd |
| Gebruikssporen | gerookt |
Productie
| Continent | Europa |
| Regio internationaal | Midden-Europa |
| Land | Oostenrijk |
| Regio nationaal | Wenen (provincie) |
| Plaats | Wenen (?) |
| Merkteken | IU (meesterteken) (ingeslagen, dekselrand) ZI (herkeur) "ZI" (ingeslagen, dekselrand) |
Aanwinst
| Jaar | 1999 |
| Provenance | Amsterdam, veilinghuis Sotheby's, lot 332 |
| Antwerpen, collectie S.A.C. Begeer, <1980-1998 |
Commentaar
| De omgaande ring over de steel is van een wonderlijke imperfectie omdat deze niet rond is, dit houdt verband met de brug tussen manchet en steel die doorgaand draaiwerk onmogelijk maakt. |
Literatuur
| Don Duco, Fabels en feiten over de meerschuim pijp. Amsterdam, 2009. afb 35. Dit exemplaar. |
Expositie
| Amsterdam, Pijpenkabinet, permanente presentatie, zaal, vitrine 5, v.a. 2001. |
If you have any comments, suggestions or additions, click here to send us an email












