gereedschap

persvorm

bovenmaatsvorm, "KOOPHANDEL EN..", Mercurius, Neptunus

Persvorm van messing in twee delen voor tabakspijp met ovale ketel, hiel en rechte steel. Ketel links gegraveerd zittende Mercurius met vleugelhoed en geldbuidel, gezeten op baal koopwaar, links op horizonlijn een zeilschip. Ketel rechts Neptunes als stroomgod. Steel gegraveerd band met schelpen gevolgd door slingerende rank waartussen opschrift "KOOPHANDEL EN ZEEVAART GOED IN STAND", "DAT IS DE BLOEY VAN HET VADERLAND", "WILLEM BEGEER", "FABRIQEUR IN GOUDA". Vormkast ketel ingeslagen modelnummer "4/1" en oud gegraveerd modelnummer "185".

Vormdatum 1825 - 1835
Productiedatum 1825 - 1905

AlgemeenLengte85,7 cm
Dikte4 cm
Pijptype steelpijp
Pijpmodel ovaal
Materiaalmessing (metaal)
Techniekgegoten metaal
Kleurgeel
Overige materialenijzer (metaal)
Gebruikssporen slijtage
Maker #1Willem Hermanusz. Begeer
Maker #2Johannes Maartensz. van Zutphen
Maker #3Pieter Goedewaagen
Modelnummer 4 (48, 185)
Handelsnaam gesneden 29 duimer
Merkteken "WILLEM BEGEER, FABRIQUER IN GOUDA" (ingeslagen, steel)
Jaar 1986
Provenance Maarssenbroek, Leen van den Berg
Haarlem, Dick van Eskert, 1983-1986
Haarlem, J. van Eskert, 1963-1983
Gouda, Koninklijke Goedewaagen, 1919-1963
Gouda, firma P. Goedewaagen, 1880-1919
Gouda, Pieter Goedewaagen, 1867-1880
Gouda, Johannes Maartensz. van Zutphen, -1867
De pijp in deze vorm geperst wordt niet vermeld in de lijst met geëxposeerde voorwerpen op de tentoonstelling in Haarlem in 1825 en moet dus van na die datum zijn.
Lengte 29 duimer formeel 75,4 centimeter.
D.A. Goedewaagen, G.C. Helbers, Goudsche Pijpen; Goudaer Pfeifen; Pipes de Gouda; De merken en het merkenrecht van de pijpmakers te Gouda. Amsterdam, 1942. foto 2 (t.o. p 16). Dit exemplaar. Fotobijschrift: De vorm, daterend van omstreeks 1816, is thans eigendom van Goedewaagen's Kon. Hollandsche Pijpen- en Aardewerkfabrieken te Gouda. De rankversiering langs de steel komt in verschillende variaties bij ornamentpijpen voor; deze versiering was een specialiteit van de Scholenaar's.
D.H. Duco, De Nederlandse kleipijp, handboek voor dateren en determineren. Leiden, 1987. p 16, foto 3. Dit exemplaar (derde van onder).
Don Duco, Interessante rekeningen van een uitverkochte fabrieksvoorraad. Amsterdam, 2013. afb 16. Dit exemplaar.
Wenen, Österreichisches Tabakmuseum, tentoonstelling "Die 2000 Jährige Geschichte der Tonpfeifen", 23 juni 1994 - 10 september 1994.
Amsterdam, Pijpenkabinet, permanente presentatie gereedschaphoek, v.a. 1997.