kleipijpen

borstbeeld Dantan, zelfportret

Tabakspijp van klei met figurale ketel, zonder hiel met oplopende steel en manchet. Ketel karikaturaal zelfportret van Jean-Pierre Dantan Jeune (1800-1869) met langgerekt mager licht pokdalig gezicht met melancholieke blik en grote kuif. Borstbeeld met platte kraag met op de voorzijde in reliëf tand en engel met zeis. Ketel onderzijde in reliëf bladmotief met ingesneden rand. Steel links in reliëf tweemaal modelnummer "376". Manchetband met ovale cartouches. Schilderemail ogen in zwart en wit, calciné gebrande lak.

SteelLengte4,5 cm
Gewicht74 gram
Pijptype manchetpijp
Pijpmodel figuraal
Materiaalpijpaarde (ceramiek)
Techniekgekast
Kleurwit
Afwerking lak, calciné
Gebruikssporen ongerookt
LandFrankrijk
Regio nationaalArdennen
PlaatsGivet
MakerGambier
Modelnummer 376
Handelsnaam Dantan, tête
Merkteken JG (stempel, manchet)
Jaar 1984
Provenance Brussel, collectie Josse Vandersteen, 1972-1984
Brussel, antiekhandel, 1972
De cryptogram voor zijn naam Dent-ange = Dantan jeune, de engel met zeis tevens als allegorie voor de jeugd.
Don Duco, Nieuw in de kollektie: Dantan Jeune. LeidenVlugschrift, Vrienden van het Pijpenkabinet, II/2, 1985. p 10. Dit exemplaar.
Benedict Goes, 25 eeuwen roken; De verwonderlijke vormgeving van de pijp. , 1993. p 36, foto. Dit exemplaar.
Benedict Goes, The Intriguing Design of Tobacco Pipes. Leiden, 1993. p 36, foto. Dit exemplaar.
Don Duco, Het zelfportret van een karikaturist als pijp. Leiden, 1993. afb 3a-e. Dit exemplaar.
Don Duco, A caricaturist's self-portrait. ParijsLe Livre de la Pipe 1994, /, 1993. afb 3. Dit exemplaar.
Wenen, Österreichisches Tabakmuseum, tentoonstelling "Die 2000 Jährige Geschichte der Tonpfeifen", 23 juni 1994 - 10 september 1994.