etnografische pijpen

verguld, gouden klepdeksel

Tabakspijp van aardewerk, zogenaamde tsjiboek met trechtervormige ketel, zonder hiel en oplopende steel verwijdend tot manchet. Ketel en steel ingesneden geometrische decoratie. Ketel inwendig kleine driehoekige lip. Ketel en steel gepolijst en bedekt met bladgoud. Oorspronkelijke montage met pomponne manchetring en klepdeksel met puntig opgaand middenstuk met kogelbekroning en klemveer met kogel, steelplaat met steelhouder en borgoog.

SteelLengte6,5 cm
Pijptype manchetpijp
Pijpmodel tsjiboek
Materiaalaardewerk (ceramiek)
Techniekgedraaid (pottenbakkersschijf), geplakt met kles
Kleurrood
Overige materialenormoulu (metaal)
Overige techniekenverguld
Afwerking engobe, verguldsel op ceramiek
ContinentAzië
Regio internationaalZuidwest-Azië
LandTurkije
Regio nationaalIstanbul (provincie)
PlaatsIstanbul
Merkteken Arabische letters (stempel, steel li.)
Jaar 1984
Provenance Amsterdam, Gérard Boilot, Le Petit Marchand
Amsterdam, veilinghuis Mak van Waay, 1977
Veilingcatalogus Mak van Waay, 1977, nr 2188 (afgebeeld).
Het vergulde deksel werd in de antiekhandel vroeger aangeduid als pomponne, in de veronderstelling dat het een goudlegering was. Dit moet onjuist zijn, er is eerder sprake van verguld messing of brons.
Don Duco, Turkije als centrum van de oost-Europese pijpenfabricage. LeidenPijpelijntjes, X/3, 1984. p 11, afb 11. Dit exemplaar.
Benedict Goes, 25 eeuwen roken; De verwonderlijke vormgeving van de pijp. , 1993. p 64, foto. Dit exemplaar.
Benedict Goes, The Intriguing Design of Tobacco Pipes. Leiden, 1993. p 64, foto. Dit exemplaar.
Leiden, Pijpenkabinet, permanente presentatie, vitrine etnografie, april 1984 - 31 december 1993.
Wenen, Österreichisches Tabakmuseum, tentoonstelling "Die 2000 Jährige Geschichte der Tonpfeifen", 23 juni 1994 - 10 september 1994.
Amsterdam, Pijpenkabinet, permanente presentatie, zaal, vitrine 9, v.a. 2001.