kleipijpen

sierpijp

borstbeeld Diane de Poitiers

Etalagepijp of presentatiepijp van klei met grote figurale ketel, zonder hiel en korte oplopende steel met manchet. Ketel borstbeeld Diane de Poitiers met het haar in vlechten opgestoken, waarin diadeem en sieraad op het voorhoofd. Bovendeel kapsel is los deksel. Ketel onderzijde hertekop met gewei, bloem- en bladertakken, cartouche met parellijst "SOUVENT FEMME VARIE BIEN FOL EST QUI S’Y ETE.". Steel onderzijde pijlenbundel.

AlgemeenHoogte25,5 cm
Diameter10,5 cm
Gewicht1.833 gram
Pijptype manchetpijp
Pijpmodel figuraal
Materiaalpijpaarde (ceramiek)
Techniekgekast
Kleurwit
Gebruikssporen ongerookt
LandFrankrijk
Regio nationaalArdennen
PlaatsGivet
MakerGambier
Jaar 1982
Provenance Amsterdam, Gérard Boilot, Le Petit Marchand
Amsterdam, veiling Sotheby Mak van Waay, 1982
Pijp weegt 1639 gram, het deksel 194 gram.
Benedict Goes, 25 eeuwen roken; De verwonderlijke vormgeving van de pijp. , 1993. p 34, foto. Dit exemplaar.
Benedict Goes, The Intriguing Design of Tobacco Pipes. Leiden, 1993. p 34, foto. Dit exemplaar.
Leiden, Pijpenkabinet, permanente presentatie, vitrine 19de eeuw, 29 september 1982 - 31 december 1993.
Wenen, Österreichisches Tabakmuseum, tentoonstelling "Die 2000 Jährige Geschichte der Tonpfeifen", 23 juni 1994 - 10 september 1994.
Amsterdam, Pijpenkabinet, permanente presentatie, achterkamer, vitrine Frankrijk, v.a. 1999.