porseleinen pijpen

heuvellandschap met huis en molen

Tabakspijp van porselein met stummel ketel, hiel en korte rechte insteeksteel met drie insnoeringen om steeleind. Ketel voorzijde in ovaal van dubbele goudband met sterren in monochroom of encre de chine een glooiend landschap met onder een boom rechts een boerderij en een molen in het verschiet, links op de voorgrond personen bij een watertje, wolkenpartij ingekleurd met eigeel fond. Hiel intaglio formaatcijfer "8". Ssteeleind kops blauwe onderglazuur streep. Montage in zilver van klepdeksel met parelfilet om ketel en gezaagde rand waarin ovalen, klemveer als sluiting. Oorspronkelijke balvormige zilveren zak met borgketting aan de ketel.

SteelLengte3 cm
Pijptype insteekpijp
Pijpmodel stummel
Materiaalporselein (ceramiek)
Techniekgegoten ceramiek
Kleurwit
Overige materialenzilver (metaal)
Afwerking glazuur, meerkleuren
LandDuitsland
Regio nationaalBerlijn (deelstaat)
PlaatsBerlijn
MakerKönigliche Porzellan Manufaktur
Merkteken blauwe streep (geschilderd, steel)
Jaar 1993
Provenance Leeuwarden, Hans van de Kamp, antiquair, 1987-1993
Leeuwarden, particulier bezit, <1960-1987
Zogenaamd grauer Porzellan ofwel Gesundheitsporzellan.
D.H. Duco, Van vorstengeschenk tot volksobject; De historie van de porseleinen tabakspijp. Vormen uit Vuur, Mededelingenblad Nederlandse Vrienden van de Ceramiek, /165, 1998. p 37, afb 8. Dit exemplaar (rechts).
Don Duco, Topstukken uit het Pijpenkabinet. Amsterdam, 2010. hoofdstuk: Berlijnse stummel met Hollands landschap. Dit exemplaar.
Don Duco, Hoogtepunten uit het Amsterdam Pipe Museum. Amsterdam, 2020. hoofdstuk: Berlijnse stummel met Hollands landschap. Dit exemplaar.
Wenen, Österreichisches Tabakmuseum, tentoonstelling "Die 2000 Jährige Geschichte der Tonpfeifen", 23 juni 1994 - 10 september 1994.
Amsterdam, Pijpenkabinet, permanente presentatie, voorkamer, stummelvitrine, 1999-2013.
Amsterdam, Amsterdam Pipe Museum, permanente presentatie, voorkamer, stummelvitrine, v.a. 2013.