ceramische pijpen

"FRANCES HIGGANS 1820"

Tabakspijp van aardewerk met kromkop ketel, hiel en gevlochten steel met glad steeleind. Ketel weerszijden in reliëf staand mannetje met drie bladeren in de hand. Steel centraal een ovaal van drie windingen met aan weerszijden gedraaide stukken, in het ovaal vlechtwerk. Beschildering in geel, blauw en bruin van stippen en zigzag lijnen, op de bovenste winding "FRANCES HIGGANS 1820". Blauw en geel glazuur door hoog oxidegehalte ruw. Steeleind resten zegellak.

Jaar 1820

AlgemeenLengte33,5 cm
Pijptype steelpijp
Pijpmodel kromkop
Materiaalaardewerk (ceramiek)
Techniekgekast
Kleurwit
Afwerking glazuur, meerkleuren
LandEngeland
Regio nationaalStaffordshire
PlaatsStafford
Jaar 1993
Provenance Londen, Portobelloroad antiquemarket
Exeter, particulier bezit, 1993
Stichting Pijpenkabinet, ansichtkaart, 1998.
José Manuel Lopes, Cachimbos, Marcas, Fabricantes e Artesaos. Lissabon, 2004. p 18. Dit exemplaar.
Don Duco, Topstukken uit het Pijpenkabinet. Amsterdam, 2010. hoofdstuk: Een Staffordshire pijp met persoonsnaam. Dit exemplaar.
Peter J. Davey, The 'English' pipes in the Rothschild collection: typology, chronology and provenance. LiverpoolJournal of the Académie Internationale de la PIpe, /9, 2016. p 70, fig 24, afb 1. Dit exemplaar.
Don Duco, Hoogtepunten uit het Amsterdam Pipe Museum. Amsterdam, 2020. hoofdstuk: Een Staffordshire pijp met persoonsnaam. Dit exemplaar.
Wenen, Österreichisches Tabakmuseum, tentoonstelling "Die 2000 Jährige Geschichte der Tonpfeifen", 23 juni 1994 - 10 september 1994.
Amsterdam, Pijpenkabinet, permanente presentatie, zaal, vitrine 8, v.a. 2001.