houten pijpen

Diana met boog en bosje

Tabakspijp van hout met hoge cilindrische Hongaar ketel, ronde onderzijde en oplopende steel met manchet Ketel voorzijde in reliëf gesneden staande godin Diana met boog in de linkerhand en pijlenkoker op de rug voor een eikenboom, onder haar voeten enkele stenen, een liggende hond aan haar voeten, op de achtergrond links en rechts bomen, ketel onderzijde schelpvorm met vijftien ribben. Steel rechts bij manchet ingedrukt merkstempel. Manchetrand met doorlopend bladmotief versierd. Ketel inwendig met plaatijzer. Oorspronkelijke montage met zilveren klepdeksel met gelobde klep met vlak middenstukje waarop een messing knopje, filring met ingeslagen zilvermerk "NR", manchet met steelplaat en steelhouder met borgoog.

AlgemeenHoogte13,8 cm
SteelLengte9 cm
Pijptype manchetpijp
Pijpmodel Hongaar
Materiaalhout
Kleurbruin
Overige materialenijzer, zilver (metaal)
Afwerking zilvermontage
Gebruikssporen ongerookt
LandDuitsland
Regio nationaalBaden-Württemberg
PlaatsUlm
Merkteken 2 initialen (ingeslagen, steel re.)
NR (ingeslagen, dekselring)
Jaar 2017
Voorstelling gesneden met een sterk reliëf herinnerend aan de barok sculptuur.
Amsterdam, Amsterdam Pipe Museum, tentoonstelling "Aanwinsten 2017", 2 februari - 6 mei 2018.