porseleinen pijpen

reliëfwerk pauwen, bloembeschildering

Tabakspijp van porselein met zakvorm ketel, ronde onderzijde zonder hiel en oplopende steel licht verwijdend naar het eind. Ketel weerszijden in subtiel reliëf een pauw met gespreide vleugels die een cartouche vasthouden met servetwerk aan beide onderzijden en schuimkoppen langs de boven- en onderrand, onderzijde rondgaande c-voluten. Beschildering in meerkleuren van een bloemboeket op de voorzijde van de ketel, strooibloemen op ketel en steel, het cartouche met bladgoud gehoogd. Oorspronkelijke montage met verguld zilveren klepdeksel met op de vlakke klep bloemmotieven in Lodewijk XV-stijl, manchetmontage met op de vlakke manchetplaat in reliëf twee rozentakken eveneens verguld. Bijbehorende steel van buffelhoorn met een houten slang die rond de steel loopt, de kop bij de manchet met ogen van parels, buffelhoornen mondstuk met afgeplatte beet.

AlgemeenHoogte6,5 cm
Lengte totaal28,5 cm
Pijptype manchetpijp
Pijpmodel zakvorm
Materiaalporselein (ceramiek)
Techniekdrukvorm
Kleurwit
Overige materialenzilver verguld (metaal), buffelhoorn, parel (dierlijk materiaal), hout
Afwerking glazuur, meerkleuren
LandDuitsland
Regio nationaalSaksen
PlaatsMeissen
MakerKöniglichen Sächsischen Porzellan-Manufaktur
Jaar 2017
Het subtiele reliëfwerk wordt aangeduid met französ. Zierathen.
Don Duco, Hoogtepunten uit het Amsterdam Pipe Museum. Amsterdam, 2020. hoofdstuk: Subtiel kantwerk in porselein. Dit exemplaar.
Walter Morgenroth, Rauchzeichen, Meissener Porzellanpfeifen zwischen Tabakdunst und Pfeifenkunst. DüsseldorfKeramos, Zeitschrift der Gesellschaft der Keramikfreunde, /251/252, 2021. p 60, Abb 38. Dit exemplaar. Bijschrift: Pfeifenkopf in Beutelform mut Flachreliefverzierungen, Porzellan, Meissen, um 1745. Bemalung mit bunten natürlichen Blumen, vergoldete Silbermontierung mit feinem durchbrochenen Vezierungen, dazu passendes Pfeifenrohr wohl aus gedrehten Büffelhorn. Gesamthöhe 6,5 cm, Rohrlänge ca. 28 cm, Amsterdam Pipe Museum, Inv.-Nr. 22.650.