tabakscuriosa

tabaksdoos

Peter de Grote te paard

Tabaksdoos van gedrukt buffelhoorn met ovaal model met rechte opstaande zijkanten en vlakke bodem en deksel. Deksel binnen geprofileerde lijst naar rechts gekeerd ruiterportret van tsaar Peter de Grote in harnas met lauriertak om het hoofd, in de rechterhand een opgeheven zwaard, op het grondje enkele bloeiende bloemen, meer op de achtergrond een vloot zeilschepen.

AlgemeenHoogte3,6 cm
Lengte10,1 cm
Materiaalbuffelhoorn (dierlijk materiaal)
Techniekgeperst
Kleurbruinzwart
Afwerking kleurstof, zwart
Gebruikssporen lichte gebruiksslijtage
LandEngeland
Regio nationaalLonden (district)
PlaatsLonden
MakerJohn Obrisset
Jaar 2016
Zie ook: P.A.S. Phillips, John Obrisset, London, 1931, nos. 69 & 70. Phillips beeldt twee voorbeelden van deze voorstelling af, degene toegeschreven aan Obrisset (ook in het British Museum), is ongesigneerd zoals onze doos, de tweede in de verzameling van de auteur is gesigneerd met de initialen van de penningmaker Simon Lambelet (sterft 1727) uit Brunswijk die ook in hoorn werkte.
Doos gemaakt ter herdenking van de stichting van het Russische leger.
Amsterdam, Amsterdam Pipe Museum, tentoonstelling "Aanwinsten 2016", 2 januari - 12 maart 2017, verlengd tot 30 juni 2017.