prenten en schilderijen

kopergravure

zittende rokers

Kopergravure met staand formaat met centraal zittende op een bankje een roker die zijn pijp aansteekt in een ronde vuurtest, een tweede man houdt de test vast, uiterst links een derde figuur die zich een roes gerookt heeft, uiterst rechts brand een haard, wat brandhout ligt op de vloer, langs de onderrand buiten de plaat ''WEER AAN 'T SMOKEN, WEER AEN 'T STINCKEN, 'TIS NU EER TABACK TE DRINCKEN". In passepartout.

AlgemeenHoogte10,5 cm
Breedte9 cm
Overige afmetingen Formaat totaal: hoog: 16,5 cm, breed 15 cm
Materiaalpapier
Techniekkopergravure
Kleurwit
Afwerking inkt, zwart
Gebruikssporen geen
LandBelgië
Regio nationaalAntwerpen (provincie)
PlaatsAntwerpen
MakerAdriaen Brouwer (beeldend kunstenaar)
Jaar 2011
Provenance Groningen, Niemeyer Tabaksmuseum, 1971-2011, nr 438
Leiden, Will Tweehuijsen, 1971
Er bestaat een Franse editie met als onderschrift: "Le tabac purge le cerueau / soit d'un fol dun sage ou dun veau" en "Mariette excudit" (Pierre Mariette II uit Londen).
Georg Alfred Brongers, Van Gouwenaar tot bruyère pijp. Amerongen, 1978. p 97. Dit exemplaar. Bijschrift: Het aansteken van de pijp middels het vuurcomfoor. Gravure in de stijl van A. v. Ostade.
Groningen, Niemeyer Tabaksmuseum, 1978-2010, zolder.