tabakscuriosa

pijpenwroeter

hazensprong met vogel

Pijpenwroeter van been met priemvorm in de vorm van een nagesneden hazensprong aan de bovenzijde bekroond door een zittende vogel (duif?).

Periode 1850 - 1900

AlgemeenBreedte1,4 cm
Lengte9 cm
Dikte0,5 cm
Materiaaldierenbot (dierlijk materiaal)
Kleurgeelwit
Gebruikssporen geen
LandNederland
Regio nationaalGroningen (provincie) (?)
Jaar 2011
Provenance Groningen, Niemeyer Tabaksmuseum, 12 januari 1964-2011, zonder nummer
Middelstum, collectie G.A. Brongers, -1963
Een prachtig voorbeeld van een in been nagesneden hazensprong zoals die ook in zilver werden nagegoten maar nu voorzien van een bekroning zoals dat bij een standaard pijpenwroeter behoort.
Georg Alfred Brongers, Nicotiana tabacum; The History of Tobacco And Tobacco Smoking in the Netherlands. Groningen, 1964. p 94. Dit exemplaar (tweede van links)
Georg Alfred Brongers, Pijpen en tabak. Bussum, 1964. t.o. p 64. Dit exemplaar.
Amsterdam, Niemeyer Nederlands Tabacologisch Museum, tuinkamer vitrine, 1964-1974.