tabakscuriosa

tondeldoos

vuurslag, vuursteen, lont

Chatelaine met aansteekattributen bestaande uit een zilveren ketting met kleine haak waaraan een onopvallende ring met drie kettinkjes met een tondeldoos van gedraaide coquianoot met tonvorm met schroefdekseltje en knopjes op bodem en deksel waaraan zilveren borgketting, een vuurslag aan een zilveren houder waarin een oranjegele katoenen lont en als derde een vuursteen in een zilverband vatting eveneens aan een ketting.

AlgemeenLengte27,5 cm
Overige afmetingen Diameter doos: 3,8 cm
Materiaalzilver (metaal)
Techniekgedraaid (draaibank)
Kleurbruin, blank
Overige materialenvuursteen (steen), smeedijzer (metaal), coquillanoot (organisch materiaal)
Gebruikssporen slijtage
LandNederland
Jaar 2011
Provenance Groningen, Niemeyer Tabaksmuseum, <1975-2011, nr 443
Groningen, Niemeyer Tabaksmuseum, 1978-2010, winkeletage.
Amsterdam, Pijpenkabinet, tentoonstelling "Light your pipe", 19 december 2012 - 14 februari 2013.
's-Hertogenbosch, Noordbrabants Museum, tentoonstelling "Uit verre landen, koffie, thee en andere koloniale waren", 5 juni 2015 - 13 september 2015.