tabakscuriosa

pijpenkas

"VERSAILLE .. SEINE ET OISE", cijferslot

Pijpenkas van hout met ovaalvormig naar kromkop keteldeel met scharnierend deksel en rechte steel met knopje aan eind. Ketel en steel inlegwerk van messing met klep een cijferslotje waarmee een schuifje de kas ontgrendeld wanneer deze op "10" staat, langs de klep "MR. HAMELIN MN. BOUCHER A VERSAILLE D.MT. DE SEINE" en aan de keerzijde "ET OISE", steelzijde een gezaagd ornament, de tweekakige scharnier achtkantig met een gegraveerd motiefje, steel in messing huls geboord met cirkeltjes, massief messing eind, de knoop iets van het eind in messing, om de steel vijf gladde koperen banden.

AlgemeenHoogte7,5 cm
Lengte28 cm
Materiaalhout
Techniekgesneden
Kleurbruin
Overige materialenmessing (metaal)
Gebruikssporen slijtage
LandFrankrijk (?)
Jaar 2011
Provenance Groningen, Niemeyer Tabaksmuseum, <1975-2011, nr DD430
Amerongen, tentoonstelling "Amerongen, verleden en heden", 5 juli 1975 - augustus 1975.
Groningen, Niemeyer Tabaksmuseum, 1978-2010, winkeletage.
Amsterdam, Pijpenkabinet, tentoonstelling "De pijp op reis, versierde pijpenkassen uit de Niemeyer collectie", 15 juni - 31 juli 2011.