tabakscuriosa

tabaksdoos

offer van Abraham

Tabaksdoos van messing met ovale vorm met vlakke bodem, rechte zijkanten en vlak deksel. Deksel gegoten met in reliëf voorstelling van offer van Abraham met links van het midden staande Abraham met geheven zwaard, een zwevend engeltje houdt de punt van het zwaard beet, rechts op een soort offerblok een geknielde Isaac, de hand van Abraham rust op zijn hoofd, erboven de tekst links "RA:" en rechts "SACRIFI:I", aan de voeten van Abraham links een rokende driepoot met de letters "ZZ" en onder het offerblok de letters "IS". De opstaande zijkanten gedrukt met in reliëf een slingerende rank, aan beide einden eindigend in een soort vissenkop, ertussen een feniks, een vogel en andere dieren. Doos inwendig op de enkelkakige scharnier een gegoten conische messing pijpenstopper.

AlgemeenHoogte3 cm
Breedte4 cm
Lengte6,6 cm
Materiaalmessing (metaal)
Techniekgegoten metaal, gewalst
Kleurgeel
Gebruikssporen slijtage
LandDuitsland
Regio nationaalNoordrijn-Westfalen
PlaatsIserlohn (?)
Merkteken "ZZ", "IS" (reliëf, deksel)
Jaar 2011
Provenance Groningen, Niemeyer Tabaksmuseum, c. 1986-2011, nr CC039 (DD098)
Het opschrift "RA" staat voor Rex Abraham, de "I" voor Isaak, de initialen eroder refereren aan de maker "ZZ" vermoedelijk werkzaam in "IS" (= Iserlohn).
Georg Alfred Brongers, Tabaks- en snuifdozen. Sellingen, 1993. p 465. Bespreking van de vondst van een gelijke doos in Bourtange gedateerd 1637 met vermelding van dit exemplaar.
Don Duco, De Hollandse tabaksdoos. Amsterdam, 2012. cat. 2. Dit exemplaar.
Don Duco, Hoogtepunten uit het Amsterdam Pipe Museum. Amsterdam, 2020. hoofdstuk: Tabaksdoos met het offer van Abraham. Dit exemplaar.
Groningen, Niemeyer Tabaksmuseum, 1987-2010, zolderetage.
Amsterdam, Pijpenkabinet, tentoonstelling "Curieuze tabaksdozen uit twee eeuwen, bijzondere dozen uit de Niemeyer collectie", 15 september - 31 oktober 2011.