meerschuim pijpen

borstbeeld vorst

Tabakspijp van meerschuim met hoge Hongaar ketel, uitstaande tiltrand, ronde onderzijde zonder hiel en oplopende steel met schijfvormige manchet. Ketel voorzijde in reliëf aankijkend afgebeeld borstbeeld van een vorst met opstaande kraag, vijf onderscheidingen en sjerp, eronder snijderssignatuur van monogram in liggend ovaal. Steel onderlangs enkele ingesnoerde lijnen. Oorspronkelijke montage met zilveren klepdeksel met gewerkte randen, trommelvormig deksel met vlakke bovenzijde waarop gegraveerd "AM 5TEN APRIL 1840", zilvermerken in dekselring, manchetring van zilver met gewerkte buitenrand en borgoog. Bijbehorend foedraal van hout met rood marokijn buitenzijde en inwendig donkerblauwe fluweel.

Jaar 1840

AlgemeenHoogte16,5 cm
Pijptype manchetpijp
Pijpmodel Hongaar
Materiaalblokmeerschuim (steen)
Techniekgedraaid (draaibank), gesneden
Kleurivoorwit
Overige materialenzilver (metaal), leer (dierlijk materiaal), stof (textiel), hout
Afwerking gemonteerd
Regio internationaalMidden-Europa
LandOostenrijk
Regio nationaalWenen (provincie)
PlaatsWenen
MakerSydon Noltze
Merkteken N in cirkel (ingedrukt, manchet)
snijdersmonogram (ingedrukt, ketel vz.)
Jaar 2011
Provenance Groningen, Niemeyer Tabaksmuseum, 1966-2011, nr 410
Wenen, antiekhandelaar, 1966
Hermanuv Mestec, <1966
Brongers vermoedt in zijn aantekeningen dat de afgebeelde Frederik Willem IV van Pruisen is, die in 1840 aan de regering kwam. Later meldt hij Ferdinand I keizer van Oostenrijk, 1830 koning van Hongarije, op 2 december 1848 opgevolgd door zijn neef Franz Joseph.
Kimm spreekt van de keizerspijp, de belangrijkste meerschuim uit de Niemeyer collectie en schrijft het portret toe aan de vader van Franz-Joseph.
Georg Alfred Brongers, Van Gouwenaar tot bruyère pijp. Amerongen, 1978. p 141. Dit exemplaar. Bijschrift: Meerschuimen pijpekop in etui. Wenen, ca. 1830.
Parijs, Bazar de l'Hôtel de Ville, tentoonstelling "Les 50 pipes les plus extraordinaires de la célèbre collection Niemeyer", 1 oktober - 20 november 1966.
Bokrijk, tentoonstelling "Pijp en Toebak", 28 juli - 31 oktober 1979. Catalogus II C10. In de beschrijving: buste van van keizer Ferdinand I, keizer van Oostenrijk-Hongarije, 1830-1848.
Groningen, Niemeyer Tabaksmuseum, 1979-2010, verdieping.