houten pijpen

knorren, fijn paarlemoer inlegwerk

Tabakspijp van hout met trompetvormige ketel op verzwaarde basis, ronde onderzijde en oplopende steel met manchet. Ketel onderzijde in reliëf zeven knorren. Ketel en steel ingelegd met kleine stukjes paarlemoer in geometrische patronen, ketel voorzijde twee staande strijders die een wapenschild met helm houden, ketel zijkanten een gestileerde dubbelkoppige adelaar, steel weerszijden tweemaal een dubbelkoppige adelaar. Ketel inwendig bekleed met plaatijzer. Oorspronkelijke montage met helmvormig zilveren klepdeksel met vier pluimen met centraal een rode geslepen steen in vatting, zijkant deksel als vizierhouder eveneens een rode steen in vatting. Manchetplaat met steelhouder en klein borgoogje van zilver.

AlgemeenHoogte11,7 cm
KopHoogte7 cm
Pijptype manchetpijp
Pijpmodel zakvorm
Materiaalhout
Kleurbruin
Overige materialenparelmoer (organisch materiaal), zilver, ijzer (metaal)
Afwerking inlegwerk, gemonteerd
Regio internationaalOost-Europa
LandHongarije (?)
Jaar 2011
Provenance Groningen, Niemeyer Tabaksmuseum, <1975-2011, nr AA495
Rotterdam-Overschie, collectie A. Kluchert
Vgl. APM 22.396 vergelijkbaar voorwerp maar verfijnder van inlegwerk.
Sigarenmerk Cogétama brengt c. 1970 een serie van 24 sigarenbanden met diverse pijpen, deze pijpenkop is er één van.
Parijs, Bazar de l'Hôtel de Ville, tentoonstelling "Les 50 pipes les plus extraordinaires de la célèbre collection Niemeyer", 1 oktober - 20 november 1966.