porseleinen pijpen

naampijp Oirschot

Tabakspijp van porselein met stummel ketel, knophiel en rechte insteeksteel met vijf insnoeringen. Ketel voorzijde handbeschilderd in meerkleuren langs de filtrand onder een omgaande tak met Oranjeappels in bladgoud "LUITENANT GENERAAL MEYER BEVELHEBBER DER 3E DIVISIE BRIGADE KOMMANDANTEN KOLONELS STOECKER EN SPRENGER", ketel voorzijde binnen gekruiste lauwertak en eikentak bovenaan borstbeeld van een vrouw met twee vlaggen en kanonslopen waaronder "HERINNERING AAN HET KAMP BY OIRSCHOT 24 AUGUSTUS 1832", aan de einden van de lauwertakken hangt het ijzeren kruis. Ketel keerzijde in zwart "G.A. TOORENBURGH SERGEANT MAJOOR", de hiel in blauw met de W van de koning. Zak met ovaalvorm aan de onderzijde in een punt met geschilderd de Nederlandse vlag links en de Oranjevlag met gekroonde W rechts, centraal op een blauw schild "13. AFDEELING INFANTERIE". Steel intaglio "F. & R.". Steeleind blauwe onderglazuur streep.

Jaar 1832

AlgemeenHoogte18,5 cm
SteelLengte3,5 cm
Gewicht130 gram
Pijptype insteekpijp
Pijpmodel stummel
Materiaalporselein (ceramiek)
Techniekgedraaid (pottenbakkersschijf), gegoten ceramiek
Kleurwit
Afwerking glazuur, meerkleuren
LandDuitsland
Regio nationaalBohemen
PlaatsPirkenhammer
Maker Fischer & Reichenbach
Merkteken "F.& R." (intaglio, steeleind)
Jaar 2011
Provenance Groningen, Niemeyer Tabaksmuseum, 12 januari 1964-2011, zonder nummer
Middelstum, collectie G.A. Brongers, c. 1945-1963
Betreft Gijsbert Abraham Toorenburgh, geboren 06-05-1806 te Amsterdam.
Vgl. APM 22.147 vergelijkbaar object. In de tekst is het woord Komandanten zonder afkortingsstreepje erboven geschreven. Let ook op het verschil in interpretatie van de bladertakken.
Afgebeeld in Hobbie, tijdschrift voor verzamelaars, "Tabakscuriosa IV", p 104.
Sigarenmerk Caresco brengt c. 1965 een serie van 24 sigarenbanden met porseleinen pijpenkoppen, deze pijpenkop is er één van.
Georg Alfred Brongers, Porseleinen pijpekoppen in het Niemeyer Nederlands Tabacologisch museum te Amsterdam en Groningen. LochemMaandblad Antiek, V/3, 1970. p 157, afb 13. Dit exemplaar.
Amsterdam, World Tobacco Congress, tentoonstelling 17-30 september 1951. Catalogus nr 236. Catalogustekst: Pijpekop van porselein ter herinnering aan het Kamp bij Oirschot 24 Aug. 1832. Randschrift: Luitenant Generaal Meyer, Bevelhebber der 3e divisie. Brigade Kommandanten Kolonels Stocker en Sprenger. Op het verbindingsstuk de Nederlandse vlag met de standaard van de 13e Afdeling Infanterie. Op het hieltje van de kop: een gouden W op een blauw fond. Onder aan de lauwerkrans op de kop de militaire Willemsorde. De kop heeft blijkens opschrift aan de achterzijde toebehoort aan sergeant-majoor G.A. Toorenburgh.
Amsterdam, Niemeyer Tabacologisch Museum, vitrine 4, 1964-1974.
Parijs, Bazar de l'Hôtel de Ville, tentoonstelling "Les 50 pipes les plus extraordinaires de la célèbre collection Niemeyer", 1 oktober - 20 november 1966.
Groningen, Niemeyer Tabaksmuseum, 1978-2010, winkeletage.
Amsterdam, Amsterdam Pipe Museum, tentoonstelling "Lang leve Oranje!, 200 jaar Koninkrijk, Oranje en de pijpmakerij", 3 april - 15 augustus 2013.