porseleinen pijpen

rokers van verschillende statuur

Tabakspijp van porselein met zeer grote stummel ketel, knophiel en rechte insteeksteel met vijf insnoeringen. Ketel voorzijde handgeschilderd op grondje een groep van vier personen van verschillende pluimage onder een boom links, allen met een pijp, rechts zittend een man die tabak kerft, een korte pijp in de mond, erachter een Indiaan met een sigaar, een bosje tabaksbladeren in de hand. Klepdeksel met verzilverde messing montuur waarin een porseleinen schijf met krans van rechthoekige sleuven. Hiel in bladgoud een klaverblad. Oorspronkelijk montage met houten zak en opgaande houten steel met gedraaid buffelhoornrn mondstuk met lange afgeplatte beet met zes knopen.

AlgemeenLengte76 cm
SteelLengte9,5 cm
Pijptype insteekpijp
Pijpmodel stummel
Materiaalporselein (ceramiek)
Techniekgedraaid (pottenbakkersschijf), gegoten ceramiek
Kleurwit
Overige materialenmessing (metaal), buffelhoorn (dierlijk materiaal), hout
Afwerking glazuur, meerkleuren
LandDuitsland
Regio nationaalSaksen
PlaatsLimbach
LandDuitsland
Regio nationaalSaksen
PlaatsLimbach
Maker #1Joh. Jakob Heinr. Haar (porseleinschilder)
Merkteken klaverblad (bladgoud, hiel)
Jaar 2011
Provenance Groningen, Niemeyer Tabaksmuseum, 1973-2011, nr 400 (oud nr 13.217 en 3815)
's-Gravenhage, Noordeinde, antiquair, 1973, prijs Dfl. 2.750,-
Aantekeningen Brongers, c. 1981. Formidabele Duitse pijp in de ateliers van Limbach gemaakt en bedoeld als pronkstuk, waarschijnlijk "den Fürst" aangeboden bij zijn bezoek aan de fabriek. Men ziet op de kop vijf pijprokende mannen (waaronder een priester en een Turk) en één sigaarrokende Indiaan. Eén der mannen heeft een pakje "cnaster", een ander een pakje met het "Reiter" of "Post"-merk, terwijl de priester een schotel met tabak in de hand heeft. Op de achterzijde de toelichting "WIR HABEN ALLE EINERLEIJ GOTT, ABER NICHT EINERLEIJ TOBAC". Duitsland, tweede helft 18e eeuw. Verzekeringswaarde Dfl. 15.000,-.
Bij de tentoonstelling in Wilhelmshaven (1982) wordt deze pijp beschreven als pronkpijp uit de ateliers van Ilmenau.
Gustav Casparek et al., Von der Leidenschaft des Pfeifenrauchers. Bielefeld, 1984. p 146. Dit exemplaar. Bijschrift: Porzellanpfeife aus den Ateliers Limbach, bemalt von Joh. Jakob Heinr. Haar (1767-1800).
Ralph Plum, ed., La passion de la pipe, fumée et fumeurs. Bielefeld, 1984. p 146. Dit exemplaar.
Don Duco, Aanwinsten uit het Niemeyer Tabaksmuseum. AmsterdamNieuwsbrief Pijpenkabinet, 8/15, 2011. Afbeelding en bespreking van dit exemplaar.
Don Duco, Hoogtepunten uit het Amsterdam Pipe Museum. Amsterdam, 2020. hoofdstuk: Rokers uit verschillende culturen. Dit exemplaar.
Groningen, Niemeyer Tabaksmuseum, 1978-2010, verdieping.
Wilhelmshaven, Wilhelmshavener Küstenmuseum, tentoonstelling "Schöne alte Porzellanpfeifen - 1750 bis 1900", 28 augustus 1982 - 12 september 1982.