prehistorische pijpen

man met handen op de knieën

Tabakspijp van aardewerk met figurale ketel, hielmarkering en korte rechte sterk verjongende steel met glad mondstuk. Ketel voorzijde een hurkende man met het haar in een scheiding, ronde oordoppen, naakt uitgebeeld, de handen op de knieën, banden om de onderbenen. Ketel en steel gepolijst.

Periode 400 vChr. - 200 vChr.

AlgemeenHoogte7,5 cm
Breedte4 cm
Lengte8,5 cm
SteelLengte3,5 cm
Gewicht98 gram
Pijptype steelpijp
Pijpmodel figuraal
Materiaalaardewerk (ceramiek)
Techniekhandvorm
Kleurbruinig
Afwerking gepolijst
ContinentZuid-Amerika
Regio internationaalLatijns-Amerika
LandEcuador
VolkLa Tolitacultuur
Jaar 2011
Provenance Groningen, Niemeyer Tabaksmuseum, c. 1975-2011, nr AA120
Tilburg, Ted van Dijck, c. 1975
Ted van Dijck, Eeuwenoude Indiaanse pijpen in een Nederlands museum, Dl. I & II. Antiekwereld, III/11 & 12, 1978. I, p 8, afb 4. Dit exemplaar. Bijschrift: Pijp met oude man, Jama-Coaque-cultuur, Equador, 500 v. - 500 na Chr.
Bep van der Linden-Nijdam, Pijpen: rookinstrumenten van oudsher Tabaksdozen: fraaie bergplaatsen voor het dure produkt. Kunst- & Antiekrevue, VI/4, 1980. p 19. Dit exemplaar. Bijschrift: Indiaanse pijp. Vuurgodje. Niemeyer Ned. Tabacologisch Museum, Groningen.
Amsterdam, Pijpenkabinet, tentoonstelling "Roken bij de Amerikaanse Indianen, voorhistorische pijpen uit de Niemeyer collectie", 1 augustus - 14 september 2011.
Amsterdam, Amsterdam Pipe Museum, permanente presentatie, zaal, vitrine 1, v.a. 2017.