prehistorische pijpen

acrobaat met been in de nek

Tabakspijp van aardewerk met figurale ketel en figurale steel. De pijp een acrobaat met het linkerbeen recht naar voren als steel, de romp van de figuur is de ketel, de voet is het mondstuk, het rechterbeen in de nek gevouwen, oordoppen in de oren, een halsketting om de nek, een haarband met hoofdtooi op het hoofd. Bruingrijze ceramiek bedekt met roodbakkende engobe, details met de hand toegevoegd.

AlgemeenHoogte12,1 cm
Lengte12 cm
SteelLengte9 cm
Gewicht261 gram
Pijptype steelpijp
Pijpmodel figuraal
Materiaalaardewerk (ceramiek)
Techniekhandvorm
Kleurbruinig
Afwerking gepolijst, engobe
ContinentNoord-Amerika
Regio internationaalCentraal-Amerika
LandMexico
VolkTotonaken
Jaar 2011
Provenance Groningen, Niemeyer Tabaksmuseum, c. 1975-2011, nr DD015
Tilburg, Ted van Dijck, c. 1975
Georg Alfred Brongers, Van Gouwenaar tot bruyère pijp. Amerongen, 1978. p 9. Dit exemplaar. Bijschrift: Pijp in de vorm van een zittende acrobaat. Totonaken, Zuid-Veracruz, Mexico, daterend uit de klassieke periode 3e-9e eeuw.
Ted van Dijck, Eeuwenoude Indiaanse pijpen in een Nederlands museum, Dl. I & II. Antiekwereld, III/11 & 12, 1978. II, p 8, afb 5. Dit exemplaar. Bijschrift: Acrobaat-pijp, gevonden in het Vera-Cruz-gebied. De ene voet doet dienst als steel, de voet is het mondstuk.
Georg A. Brongers, 60 pijpen uit de collectie van het Niemeyer Nederlands Tabacologisch Museum. Groningen, 1981. p 10. Bijschrift: Totonaken pijp in de vorm van een zittende acrobaat. Vervaardigd uit rood-bakkende klei met plaatselijk rode en blauwe kleurstof. Zuid-Veracruz, Mexico, 300-900 n. Chr.
Georg Alfred Brongers, W.A. van Geffen, Onze expositie "Toeback-Tabak". BredaDe Nederlandse Kunst- en Antiekbeurs, /, 1981. p 7. Dit exemplaar. Bijschrift: Totonaken-pijp in de vorm van een zittende acrobaat, het ene been over de schouder gelegd, roodbakkende klei omstreeks 600 na Chr.
Gustav Casparek et al., Von der Leidenschaft des Pfeifenrauchers. Bielefeld, 1984. p 15. Dit exemplaar. Bijschrift: Pfeife in Form eines sitzenden Akrobaten, der sich ein Bein über die Schulter gelegt hat. Das andere ist lang ausgestreckt und enthält den Rauchkanal, der Fuss dient dabei als Mundstück.
Ralph Plum, ed., La passion de la pipe, fumée et fumeurs. Bielefeld, 1984. p 15. Dit exemplaar.
Jean Bertholée, Figuranten in de geschiedenis. ZwolleKunst & Kitsch, 1/11, 1993. p 258. Dit exemplaar. Bijschrift: Een zogenaamde Totonakanpijp uit Zuid-Amerika in de vorm van een zittende acrobaat, het ene been over de schouder gelegd. Gemaakt van roodbakkende klei in circa 600 na Christus.
Don Duco, Aanwinsten uit het Niemeyer Tabaksmuseum. AmsterdamNieuwsbrief Pijpenkabinet, 8/15, 2011. Afbeelding en bespreking van dit exemplaar.
Don Duco, Hoogtepunten uit het Amsterdam Pipe Museum. Amsterdam, 2020. hoofdstuk: Zittende acrobaat. Dit exemplaar.
Groningen, Niemeyer Tabaksmuseum, 1978-2010, zolder.
Breda, Turfschip, tentoonstelling "Toeback-Tabak", 11-20 april 1981.
Zug (Zwitserland), tentoonstelling "Das Niemeyer Tabak Museum", 30 augustus 1994 - 3 november 1994.
Amsterdam, Pijpenkabinet, tentoonstelling "Roken bij de Amerikaanse Indianen, voorhistorische pijpen uit de Niemeyer collectie", 1 augustus - 14 september 2011.