Collectienummer:

APM 18.079

Deelcollectie:

prenten en schilderijen

Titel:

schilderij

Trefwoord:

portret Elisabeth-Louise Vigée Le Brun

Beschrijving:

Schilderij in olieverf op doek van een borststuk van een vrouw aankijkend afgebeeld, een baret met veer op het hoofd, een kleipijp in de opgeheven rechterhand, voor haar een blad met twee vakken waarop rookgerei bestaande uit drie korte kleipijpen, een pijpenstopper, een brandende lont, een asbakje en ander bakje, achter de pijpenbak twee glaasjes. Oorspronkelijke vergulde lijst met eenvoudige bladmotieven in de vier hoeken.

Datum:

Periode 1790 - 1830


Maten:

AlgemeenHoogte84,5 cm
Breedte66 cm
Overige afmetingen lijst: 98 x 79,5 cm
Kenmerken
Materiaalolieverf op doek (schildermateriaal)
Techniekgeschilderd
Kleurmeerkleuren
Overige materialengipslijst (anorganisch materiaal)
Overige techniekenverguld
Gebruikssporen geen
Productie
ContinentEuropa
Regio internationaalWest-Europa
LandFrankrijk
Regio nationaalIle-de-France
PlaatsParijs
MakerElisabeth-Marie (Louise) Vigée Le Brun
Aanwinst
Jaar 2006
Provenance Londen, Peter Tilley
Londen, Alfred Dunhill Pipes Limited, 1952-2006
Londen, Alfred Dunhill, <1924-1952
Commentaar
Afgebeeld paginagroot in jaarverslag Scandinavisk Tobakskompagni, annual report, 1992/1993, p 31.
Catalogus Christie's South Kensington, Londen, 22-23 May 2006, lot 810, afgebeeld.
Literatuur
Alfred Dunhill, The Pipe Book. Londen, 1924. t.o. p 244, plate XXVIII. Bijschrift: Madame Le Brun (1755-1842) from an oil painting in the possession of Alfred Dunhill, Esq. Het schilderij vertoont andere details het het gelaat, maar ook in de strikken aan de jurk, de rechter arm met mouw, ook de pijp is beter uitgewerkt.
Egon Caesar Corti, A History of Smoking. Londen, 1931. foto t.o. p 206, fig. 51. Onderschrift: Madame Vigée-Lebrun (1755-1842) smoking. Believed to be a self-portrait. By permission of the owner, Mr. Alfred Dunhill, of London. Notice the smoking outfit of the period.
Paul Molde, Tobakken. Kopenhagen, 1941. p 29. Dit exemplaar.
Alfred Dunhill, The Gentle Art of Smoking. Londen, 1954. foto t.o. p 19. Dit exemplaar. Onderschrift: Madame le Brun, Self portrait, 1780.
Alfred Dunhill, The Gentle Art of Smoking. New York, 1954. t.o. p 50, plate 2. Dit exemplaar. Bijschrift: Madame le Brun, self portrait, 1780.
Alfred Dunhill, The Pipe Book. Londen, 1969. p 194. Dit exemplaar, bijschrift: Madame Le Brun (1750-1842) from an oil painting in the possession of Alfred Dunhill Ltd.
Alfred Dunhill, Die edle Kunst des Rauchens. München, 1971. t.o. p 32. Dit exemplaar. Bijschrift: Madame le Brun: Selbstporträt, 1780.
Alfred H. Dunhill, The Gentle Art of Smoking. Londen, 1981. foto t.o. p 19. Dit exemplaar.
Carlos Armero, Antique Pipes, a Journey around a World. Madrid, 1989. p 12. Dit exemplaar, onderschrift Madame Le Brun, Self-portrait, 1780.
Dr. Sabine Fellner et al., Die lasterhafte Panazee; 500 Jahre Tabakkultur in Europa. Wenen, 1992. p 61, cat I66. Selbstporträt der Madame Vigée-Lebrun (Paris 1755-Paris 1842), öl auf Leinwand, 98 x 80 cm. London, Alfred Dunhill Collection. .. Madame Vigée-Lebrun zeigt sich auf ihrem Selbstporträt als ebenso elegante wie passionierte Raucherin. Vor sich auf einem Tisch hat sie ein Kästchen mit verschiedenen Rauchaccessoirs ausgebreitet. Idem, p 73, kleurenfoto, onderschrift Selbstporträt der Madame Vigée-Lebrun, 1780.
Manfred Schulz, Zivot s dymkou. Praag, 1992. p 83. Dit exemplaar.
Dominique Delalande, La fleur du mal; Cinq siècles d'objets d'art autour du tabac. Parijs, 1994. p 41, cat. 93. Dit exemplaar. Bijschrift: Elisabeth Vigée-Lebrun (1755-1842), peintre de Marie-Antoinette, ne nous a pas seulement légué ses délicats portraits, elle nous confirme dans son autoportrait qui si une dame de la haute société n'avait peur de fumer la pipe, elle n'hésistait pas non plus à símmortaliser celle-ci à la main. Autoportrait de l'artiste, habillée à la mode écossaise et fumant une pipe d'argile. Au premier plan: un coffret d'accessoires de fumeur garni de pipes en terre, un briquet à amadou et un bourre-pipe. Dimensions à la vue H: 82 L: 64. Paris ?, France, vers 1780/1785 (coll. Alfred Dunhill Ltd, Londres). Originellement l'artiste avait laissé la pointe de son sein gauche. Bien des années plus tard, vers 1950, le tableau fut exposé dans la salle de réunion du conseil d'administration de Dunhill à Londres. La tradition de la Maison raconte que Mary Dunhill, l'épouse d'Alfred Henry Dunhill, offusquée, exigea de faire recouvrir cette 'choquante' nudité par un voile de pudibonderie.
Don Duco, Topstukken uit het Pijpenkabinet. Amsterdam, 2010. hoofdstuk: Zelfportret van een rokende dame. Dit exemplaar.
Don Duco, Hoogtepunten uit het Amsterdam Pipe Museum. Amsterdam, 2020. hoofdstuk: Zelfportret van een rokende dame. Dit exemplaar.
, Auf der Kippe, eine Konfliktgeschichte des Tabaks. Innsbruck, 2019. p 125. Dit object. Onderschrift: Elisabeth-Marie (Louise) Vigée Le Brun, Selbstporträt, 1790-1830, Öl auf Leinwand, Sammlung Amsterdam Pipe Museum.
Don Duco, aaaDe Nederlandse kleipijp, handboek voor het determineren. Amsterdam, 2024. hfst 7, p , afb 2. Dit exemplaar.
Don Duco, De pijpenstopper, een gebruiksvoorwerp met hoge curiositeitswaarde. Amsterdam, 2023. afb 3a-b. Dit exemplaar.
Expositie
Wenen, Österreichisches Tabakmuseum, tentoonstelling "Die lasterhafte Panazee", 11 juni 1992 - 4 oktober 1992.
Parijs, "La Fleur du Mal", Trianon de Bagatelle, juli-oktober 1994.
Amsterdam, Pijpenkabinet, voorkamer, 2006 e.v.

If you have any comments, suggestions or additions, click here to send us an email