pijpen overige materialen

borstbeeld vrouw, vogelkop

Tabakspijp van coquianoot met figurale ketel, zonder hiel en oplopende steel met manchet. Ketel hoofd vrouw met hoge muts met wingerdbladeren en druiven onder een rand met acanthusbladeren, klepdeksel met concentrische ringen en drie doorboringen. Ketelbasis een vogelkop met snavel aan de onderzijde en overwoekerd met geometrisch snijwerk. Ketel inwendig van persmeerschuim of pijpaarde.

KopHoogte10 cm
SteelLengte5,5 cm
Pijptype manchetpijp
Pijpmodel figuraal
Materiaalcoquillanoot (organisch materiaal)
Kleurbruin
Gebruikssporen ongerookt
LandFrankrijk (?)
Jaar 2002
Provenance Parijs, veilinghuis Nouveau Drouot, lot 194
De kop opgebouwd uit vier verschillende noten (coquianoot of corozo).
Don Duco, Object van de maand. Amsterdam, 2001. juni 2002, nr 13. Beknopte bespreking van dit exemplaar.
Amsterdam, Pijpenkabinet, permanente presentatie, voorkamer, kabinetkast, 2002-2013.
Amsterdam, Amsterdam Pipe Museum, permanente presentatie, voorkamer, kabinetkast, v.a. 2013.