porseleinen pijpen

reservistenkop

Tabakspijp van porselein met stummel ketel, knophiel en korte rechte steel met vijf insnoeringen. Ketel handgeschilderd in meerkleuren drinkgelag van vier militairen de middelste zittend aan een tafel, twee staande er achter de linker met een gesteckpijp, samen klinken zij met bierpullen, een tafel links waarop een vat met ernaast een vrouw die tapt, een vierde man achter haar. Bovenlangs in gotische letters "PAROLE HEIMAT ! BRÜDER STOST, DIE GLÄSER AN ES LEBE DIE RESERVEMAT, 1886/9, RES. W. FRANZ.". Ketel achterzijde schilderhuis waarvoor wachter met helm en geweer en soldaat met meisje, erboven "HALT! WERDA? RESERVIST FRANZ MIT MÄDCHEN IST DA!" en onder "AND. A.M. DIENST B.D. 12 COMPG. 8 Id. INFT. REGT. ET 126 SOHLETTSTADT STRASBURG 1886/89." Steel onder hiel "P. KAHLE STRASBURG". Glansgoud filtrand en hielknop.

Jaar 1889

SteelLengte3,5 cm
Pijptype insteekpijp
Pijpmodel stummel
Materiaalporselein (ceramiek)
Techniekgedraaid (pottenbakkersschijf), gegoten ceramiek
Kleurwit
Afwerking glazuur, meerkleuren
LandFrankrijk
Regio nationaalElzas
PlaatsStraatsburg
MakerPaul Kahle
Jaar 2001
Provenance Utrecht, internationale verzamelaarsjaarmarkt
Eindhoven, antiekhandel, 2001
Don Duco, Stummels, twee eeuwen smaakmakend. Amsterdam, 2020. afb 117. Dit exemplaar.
Amsterdam, Pijpenkabinet, permanente presentatie, voorkamer, stummelvitrine, 2001-2013.
Amsterdam, Amsterdam Pipe Museum, permanente presentatie, voorkamer, stummelvitrine, v.a. 2013.