tabakscuriosa

snuifrasp

vos scheert een kat, cijferslot

Snuifrasp of tabaksrasp van buksushout met op licht gebolde rug gesneden voorstelling van een staande vos die een op een blok geplaatste kat scheert, eronder op twee banden "A HUGUE BIGOT" en eronder cartouche met "1751", bovenzijde en onderzijde gevlochten koordmotief met rozet. Achterzijde afgesloten met een deksel dat schuins openschuift waarop twee compartimenten met bovenaan een zonnenwijzer op een cijferring, eronder een gekroonde cartouche waarop een messing knop om het deksel te ontgrendelen, ertussen "A BIGOT". Opening aan de onderzijde een vossenkop. Metalen rasp ontbreekt.

Jaar 1751

AlgemeenBreedte6 cm
Lengte21,5 cm
Materiaalpalmhout (buxus) (hout)
Kleurbruin
Overige materialenmessing (metaal)
Gebruikssporen slijtage
LandFrankrijk
Jaar 2000
Provenance Amsterdam, veilinghuis Sotheby's, lot 345
Amsterdam, Pijpenkabinet, permanente presentatie, voorkamer, kabinetkast, 2000-2013.
Amsterdam, Amsterdam Pipe Museum, permanente presentatie, voorkamer, kabinetkast, v.a. 2013.