meerschuim pijpen

sigarenpijp

vogelklauw, dierenkoppen

Sigarenhouder van meerschuim met figurale ketel, zonder hiel en rechte steel met manchet. Ketel en steel hertshoorn gesneden, met onder de filt een rustieke baan met doorboringen, ketel onderzijde vogelklauw met vier tenen, tussen de tenen filt dierenkoppen van hert, ree, vos en hond, manchet bladmotieven. Origineel gebogen roer van buffelhoorn met gebogen eindstuk. Borgkoordje van groen textiel met metalen oogjes vastgezet.

Periode 1860 - 1900

SteelLengte3,5 cm
Lengte totaal12 cm
Pijptype manchetpijp
Pijpmodel figuraal
Materiaalblokmeerschuim (steen)
Kleurgeelbruin
Overige materialenbuffelhoorn (dierlijk materiaal)
Regio internationaalMidden-Europa
LandOostenrijk (?)
Jaar 2000
Provenance Hertsberge, collectie Hugo Perquy, 1986-2000
Londen, antiekhandel, 1986, prijs Dfl. 110,-
Hoewel de vogelklauw goed uitkomt, zijn de dierenkoppen ertussen slecht zichtbaar, curieus is verder de ring van imitatie hertshoorn langs de ketelopening nu in meerschuim nagesneden. Deze sigarenpijp past goed bij andere jachtvoorstellingen populair bij Duitse rokers.
Amsterdam, Pijpenkabinet, permanente presentatie, voorkamer, kabinetkast, 2000-2013.
Amsterdam, Amsterdam Pipe Museum, permanente presentatie, voorkamer, kabinetkast, v.a. 2013.