porseleinen pijpen

geuniformeerde soldaat tussen wapentuig

Tabakspijp van porselein met stummel ketel, hiel en rechte insteeksteel met zes insnoeringen. Ketel voorzijde tussen takken met eikenloof in reliëf ingekleurde transfer van staande geuniformeerde soldaat tussen wapentuig, rechts bord met reservistennummer "171" en erboven "PAROLE HEIMAT", bovenlangs "REL. GETR. WOLTE". Keerzijde twee kolommen met namen en datering 1911-1913. Klepdeksel voorstellend een Duitse soldatenhelm.

Jaar 1913

SteelLengte3,5 cm
Pijptype insteekpijp
Pijpmodel stummel
Materiaalporselein (ceramiek)
Techniekgegoten ceramiek
Kleurwit
Overige materialenmetaal
Afwerking glazuur, meerkleuren
LandDuitsland
Jaar 1999
Provenance Hertsberge, collectie Hugo Perquy, c. 1985-1999
Londen, antiekmarkt, c. 1985
Don Duco, Stummels, twee eeuwen smaakmakend. Amsterdam, 2020. afb 120. Dit exemplaar.
Amsterdam, Pijpenkabinet, permanente presentatie, voorkamer, stummelvitrine, 1999-2013.
Amsterdam, Amsterdam Pipe Museum, permanente presentatie, voorkamer, stummelvitrine, v.a. 2013.