etnografische pijpen

kafferpijp

Tabakspijp van steatiet met ovale ketel met puntige onderzijde, oplopende steel met afgeplatte zijkanten. Ketel voorzijde kam. Steel weerszijden ingesneden lijn. Boorgat rookkanaal met houten stopje opgevuld.

Periode 1870 - 1900

KopHoogte5 cm
Pijptype manchetpijp
Pijpmodel ovaal
Materiaalsteatiet (steen)
Kleurdonkergroen
Gebruikssporen ongerookt
ContinentAfrika
Regio internationaalZuidelijk Afrika
LandZuid-Afrika
Regio nationaalWestkaap
VolkKhoikhoi (Hottentotten)
Jaar 1994
Provenance Londen, antiekmarkt Alexandra Palace
Sussex, particulier bezit, c. 1967-1994
Alfred Dunhill, The Pipe Book, Londen, 1969, p 42. Meldt dat deze steatietpijpen door de Hottentotten worden gerookt.
Vgl. APM 19.362 een moderne bruyèrepijp die naar deze antieke pijp ontworpen is.
Don Duco, Historische vormgeving herleeft in moderne tabakspijpen van Mastro de Paja. Amsterdam, 2008. afb 2. Dit exemplaar.
Rotterdam, Kunsthal, tentoonstelling "Design Zuidelijk Afrika", december 1998 - maart 1999.
Arnhem, Openluchtmuseum, pijpencollectie in paviljoen Sparenburg, september 2004 - januari 2015.