meerschuim pijpen

sigarenpijp

borstbeeld Willem Tell

Sigarenhouder van meerschuim met figurale ketel, zonder hiel en oplopende steel. Ketel borstbeeld man (Willem Tell ?) en trois quart met snor en baard en geromantiseerde zestiende eeuwse dracht in de trant van Albrecht Durer, lang krullend haar waarover een leren kap waarop een slappe geplooide hoed met grote pluim, platte kraag met enkele knopen. Gebogen barnsteenkleurig roer met om de beet rood stukje rubber. Oorspronkelijk foedraal van hout met bruin leren buitenzijde en inwendig grijsblauwe fluweel en grijsblauwe zijde met goudstempel "B.H. WASMANN JR. (Nederlands wapen), REGULIERSBREESTRAAT 7, GALERIJ 6 & AMSTEL 8, AMSTERDAM".

Periode 1890 - 1910

Lengte totaal16 cm
Pijptype insteekpijp
Pijpmodel figuraal
Materiaalblokmeerschuim (steen)
Kleurgeelbruin
Overige materialenbarnsteen (steen), leer (dierlijk materiaal), stof (textiel), hout
Regio internationaalMidden-Europa
LandOostenrijk
Regio nationaalWenen (provincie)
PlaatsWenen (?)
LandNederland
Regio nationaalNoord-Holland
PlaatsAmsterdam
Maker #1Barend Heinrich Wasmann Jr. (pijpenwinkel)
Jaar 1997
Provenance Purmerend, W.L. Krijn, <1990-1997
Antwerpen, collectie Hendrik Krijn, c. 1955
Amsterdam, Pijpenkabinet, permanente presentatie, voorkamer, kabinetkast, 1999-2013.
Amsterdam, Amsterdam Pipe Museum, permanente presentatie, voorkamer, kabinetkast, v.a. 2013.