porseleinen pijpen

twee naakte vrouwen, twee borstbeelden

Tabakspijp van porselein met stummel ketel, hiel en rechte steel met steeleind met zes insnoeringen. Ketel voorzijde handgeschilderd in vier kleuren schetsmatig twee staande rechthoeken waarin tweemaal een van achter afgebeelde staande vrouw, de rechter met spiegel. Oorspronkelijke zak met voorzijde handgeschilderd in vijf kleuren twee op elkaar geplaatste rechthoeken met borstbeelden van een vrouw met grote hoed boven en vrouw in gele jurk onder. Filtrand, hiel en randen zak goudfilet.

Periode 1880 - 1920

SteelLengte3 cm
Lengte totaal16,5 cm
Pijptype insteekpijp
Pijpmodel stummel
Materiaalporselein (ceramiek)
Techniekgegoten ceramiek
Kleurwit
Afwerking glazuur, meerkleuren
LandDuitsland
Jaar 1994
Provenance Molenstede-Diest, Rob Vervoort
Brugge (omgeving), particulier bezit, <1985-1994
Amsterdam, Pijpenkabinet, tentoonstelling "Toppers, twee jaar aanwinsten Pijpenkabinet", voorjaar-zomer 1996.
Amsterdam, Pijpenkabinet, permanente presentatie, voorkamer, stummelvitrine, 1999-2013.
Amsterdam, Amsterdam Pipe Museum, permanente presentatie, voorkamer, stummelvitrine, v.a. 2013.