APM 133

kleipijpen

paardenkop met leidsels

Tabakspijp van klei met figurale ketel, zonder hiel, de steel en manchet in de voorstelling opgenomen. Ketel paardenkop met bit en leidsels. Ruimte voor een roer aan de achterzijde van de nek. Teugel in reliëf links "GAMBIER" en rechts "A PARIS".

SteelLengte4,5 cm
Pijptype manchetpijp
Pijpmodel figuraal
Materiaalpijpaarde (ceramiek)
Techniekgekast
Kleurwit
Afwerking email, zwart, wit
LandFrankrijk
Regio nationaalArdennen
PlaatsGivet
MakerGambier
Modelnummer 336'
Handelsnaam le cheval, tête
Merkteken JG (stempel, hals, afsnede)
"GAMBIER" (reliëf, teugel li.)
"A PARIS" (reliëf, teugel re.)
Jaar 1986
Provenance Brussel, antiekmarkt Groot Zavel
Luik, antiekhandel, 1985
Vgl. APM 21.520 zelfde model maar ongerookt.
Benedict Goes, 25 eeuwen roken; De verwonderlijke vormgeving van de pijp. , 1993. p 37, foto. Dit exemplaar.
Benedict Goes, The Intriguing Design of Tobacco Pipes. Leiden, 1993. p 37, foto. Dit exemplaar.
Leiden, Pijpenkabinet, permanente presentatie, vitrine 19de eeuw, 4 juni 1986 - 31 december 1993.
Wenen, Österreichisches Tabakmuseum, tentoonstelling "Die 2000 Jährige Geschichte der Tonpfeifen", 23 juni 1994 - 10 september 1994.
Amsterdam, Pijpenkabinet, permanente presentatie, achterkamer, vitrine Frankrijk, v.a. 1999.