opium-parafernalia

opiumlamp

klein formaat met jade en messing

Opiumlamp van messing en jade van klein formaat met cilindrische brander bestaande uit een groengetinte jade ring gevat in messing montuur. Jade ring versierd met drie concentrische rijen stippen waarvan de buitenste om en om met elkaar verbonden zijn en de indruk van verhoogde panelen wekken. Messing met gezaagde gekartelde rand en gegraveerd met bloem en bladmotieven en deels opengewerkt. Oliereservoir met een dekseltje afgesloten waarin centraal een schacht met pit. Lampenglas van geslepen kleurloos glas.

AlgemeenHoogte8,4 cm
Diameter3,1 cm
Materiaaljade (steen)
Kleurgroen, geel
Overige materialenmessing (metaal)
Gebruikssporen geen
ContinentAzië
Regio internationaalOost-Azië
LandChina
Jaar 1993
Provenance Marcel Berkovitch, antiquair, <1990-1993
Brussel, antiekhandel, c. 1975
Berkovitch veronderstelt dat de jade ring een boogschuttersring is en als datering geeft hij eind achttiende eeuw aan.
Benedict Goes, 25 eeuwen roken; De verwonderlijke vormgeving van de pijp. , 1993. p 75, foto. Dit exemplaar.
Benedict Goes, The Intriguing Design of Tobacco Pipes. Leiden, 1993. p 75, foto. Dit exemplaar.
Don Duco, De attributen van de opiumschuiver. Amsterdam, 1997. afb 15. Dit exemplaar.
Don Duco, Opium & opiumschuiven, een bronnenboek. Amsterdam, 2006. p 187, afb 189. Dit exemplaar (rechts).
Leiden, Pijpenkabinet, tentoonstelling "Roken op z'n Chinees", 7 november - 24 december 1993.
Wenen, Österreichisches Tabakmuseum, tentoonstelling "Die 2000 Jährige Geschichte der Tonpfeifen", 23 juni 1994 - 10 september 1994.
Amsterdam, Pijpenkabinet, permanente presentatie, opiumvitrine, 1999-2013.
Amsterdam, Amsterdam Pipe Museum, permanente presentatie, opiumvitrine, v.a. 2013.