kleipijpen

hoofd man met bril en hoofddeksel

Tabakspijp van klei met figurale ketel, hielmarkering en rechte steel met knoop. Ketel karikaturale uitbeelding van een geldschieter met snor en baard waarvan de puntige sik de hiel suggereert, knijpbril op de neus, hoge cilindrische muts met Turks sieraad aan de voorzijde en een gewerkte lap onder de muts om het hoofd. Steel over de halve lengte verdikt en gecanneleerd en versierd met een kraag gevolgd door een rondgaand lint. Steel links in reliëf modelnummer "644". Steel intaglio "GAMBIER A PARIS M*M DEPOSE". Schilderemail in rood, groen, zwart en wit. Steeleind touwtje.

SteelLengte13 cm
Pijptype steelpijp
Pijpmodel figuraal
Materiaalpijpaarde (ceramiek)
Techniekgekast
Kleurwit
Afwerking email, vier kleuren
LandFrankrijk
Regio nationaalArdennen
PlaatsGivet
MakerGambier
Modelnummer 644
Handelsnaam fantaisie l'usurier
Merkteken "GAMBIER A PARIS M*M DEPOSE" (intaglio, steel)
Jaar 1992
Provenance Brussel, Le Grenier du Collectionneur, Catalogus 75, 1992, nr 224, prijs Bfr. 7.000 (Dfl. 385,-)
Brussel, collectie Jean-Léo Rostagni, 1958-1992
Brussel, particulier bezit, 1958
Wenen, Österreichisches Tabakmuseum, tentoonstelling "Die 2000 Jährige Geschichte der Tonpfeifen", 23 juni 1994 - 10 september 1994.
Amsterdam, Pijpenkabinet, permanente presentatie, achterkamer, vitrine Frankrijk, v.a. 1999.