tabakscuriosa

pijpenkas

kas voor twee lange pijpen, kerfsneewerk

Pijpenkas van hout voor twee maatpijpen bestaande uit een foedraal waarin de contouren voor twee pijpen zichtbaar zijn en die overlangs aan elkaar verbonden zijn. Buitenvorm van de pijpenkop cilindrisch, de steel verdunt zich naar het eind en heeft een oog om het voorwerp op te hangen. Steel bovenzijde kerfsnijwerk bestaande uit banden schuine streepjes waartussen tweemaal een kruizenband. Kas opent met twee lange smalle schuifdeksels aan de onderzijde. Onder de pijpenkop hebben deze deksels een montering van messing waarop gestileerde tabaksbloemen te zien zijn. Kop bovenzijde messing plaatje met schildvorm waarop binnen een omlijsting van bloempjes de initialen van de eigenaar aangebracht kunnen worden. Tussen de twee schuiven aan de onderzijde is met inkt geschreven "MODEL D'UN GD. ETUI A DOUBLE COULICES EN BOIS D'ORANGE POUR LONGUES PIPES DE TERRE GRAVE DE 24 POUCES DE HOLLANDE A 24 P.".

AlgemeenHoogte7,1 cm
Lengte75 cm
Materiaalsinasappelhout (hout)
Kleurbruin
Overige materialenmessing (metaal)
Afwerking kerfsnee
Gebruikssporen slijtage
LandFrankrijk
Jaar 1991
Provenance Parijs, Denise Corbier, antiquaire
Parijs, Serpette, marché aux puces, 1991, prijs Ffr. 9.000 (Dfl. 2.970,-)
Don Duco, De edele kunst van het roken. ZwolleTussen Kunst & Kitsch, II/19, 1993. p 437. Dit exemplaar (detail).
Benedict Goes, 25 eeuwen roken; De verwonderlijke vormgeving van de pijp. , 1993. p 23, foto. Dit exemplaar.
Benedict Goes, The Intriguing Design of Tobacco Pipes. Leiden, 1993. p 23, foto. Dit exemplaar.
Ruud van der Neut, Toeback & toebehoren. Baarn, 2001. foto. Dit exemplaar (fragment).
Wenen, Österreichisches Tabakmuseum, tentoonstelling "Die 2000 Jährige Geschichte der Tonpfeifen", 23 juni 1994 - 10 september 1994.
Amsterdam, Pijpenkabinet, permanente presentatie, zaal, vitrine 2, v.a. 2001.