porseleinen pijpen

"WATERLOO", "BOIS DE BOULOGNE"

Tabakspijp van porselein met stummel ketel, hiel en rechte insteeksteel aan het eind vernauwend met schroefdraad. Ketel handgeschilderd in meerkleuren van een kampvuur met rechts een staande legeraanvoerder met een sabel tot op de grond en achter het vuur drie handenwarmende soldaten en links een soldaat die hout op het vuur gooit, achtergrond bomen met links in de verte een Napoleontische legertent. Onder de voorstelling in goud "BOIS DE BOULOGNE". Ketel keerzijde in goud in boogvorm "WATERLOO, DEN 18.TEN JUNY 1815" en daaronder "A.F. VON BULOW". Ketelbasis, hiel en steel vuurverguld, op de hiel opschrift "SEVRES". Zilveren klepdeksel (zonder keuren) met parelrand rond de filt en verhoogde opengewerkte rand waarin een slingerende lijn en een rozetvormige bloem op de bovenzijde, de klemveer sluiting in de vorm van een slang met de kop naar beneden gericht.

Jaar 1815

SteelLengte3,5 cm
Pijptype insteekpijp
Pijpmodel stummel
Materiaalporselein (ceramiek)
Techniekgegoten ceramiek
Kleurwit
Overige materialenzilver (metaal)
Afwerking glazuur, meerkleuren
LandFrankrijk
Regio nationaalIle-de-France
PlaatsSèvres
Maker Manufacture Royale
Merkteken "SEVRES" (geschilderd, hiel)
Jaar 1991
Provenance Vincennes, marché aux puces
Le Havre, antiekhandel, 1991
Pijp aangeboden aan Friedrich Wilhelm Bülow von Dennewitz (1755-1816).
Vgl. Encyclopédie du Tabac, Paris, 1975, p 416 (t.o.) plaat LIII. Bivak in Bois de Boulogne, 1815 (Historisches Museum, Hannover). Zelfde decoratieschema, de rechter figuur in dezelfde houding en kleiding. Idem, p 443. Kampement van de geallieerden in Bois de Boulogne, datering 07-07-1815 (Musée de Sèvres).
Deze pijpenkop is gemaakt in de korte periode dat de Sèvresfabriek Duits bezit was, in het tweede semester van 1815 volgens zeggen in 493 exemplaren voor of in opdracht van generaal Von Bulow.
Afgebeeld in Pipe, the worldwide pipe smoker's magazine, vol 5, 1997, p 50, Famous Pipes, Pipes Célèbres, Pipas Famosas. Dit exemplaar.
Don Duco, De edele kunst van het roken. ZwolleTussen Kunst & Kitsch, II/19, 1993. p 438. Dit exemplaar.
Benedict Goes, 25 eeuwen roken; De verwonderlijke vormgeving van de pijp. , 1993. p 56, foto. Dit exemplaar.
Benedict Goes, The Intriguing Design of Tobacco Pipes. Leiden, 1993. p 56, foto. Dit exemplaar.
D.H. Duco, Van vorstengeschenk tot volksobject; De historie van de porseleinen tabakspijp. Vormen uit Vuur, Mededelingenblad Nederlandse Vrienden van de Ceramiek, /165, 1998. p 38, afb 11. Dit exemplaar.
Don Duco, Boekbespreking: The European Porcelain Tobacco Pipe, Illustrated History for Collectors, Sarunas Peckus & Ben Rapaport, 2014.. Amsterdam, 2015. afb 3. Dit exemplaar.
Wenen, Österreichisches Tabakmuseum, tentoonstelling "Die 2000 Jährige Geschichte der Tonpfeifen", 23 juni 1994 - 10 september 1994.
Amsterdam, Pijpenkabinet, permanente presentatie, voorkamer, stummelvitrine, 1999-2013.
Amsterdam, Amsterdam Pipe Museum, permanente presentatie, voorkamer, stummelvitrine, v.a. 2013.