prehistorische pijpen

wijde ketel, twee pootjes

Tabakspijp van aardewerk met wijde trechtervorm ketel, twee afgeplatte voetjes en rechte steel verdunnend maar het steeleind. Oppervlak bedekt met een dunne ijzerhoudende engobe die grof gepolijst is, rond de pootjes het polijsten achterwege gelaten.

Pijptype steelpijp
Pijpmodel trechtervorm
Materiaalaardewerk (ceramiek)
Techniekhandvorm
Kleurrood
Afwerking gepolijst
ContinentNoord-Amerika
Regio internationaalCentraal-Amerika
LandMexico
Regio nationaalColima
Jaar 1991
Provenance Tilburg, America Antigua, Ted van Dijck
Phoenix, Arizona, collectie Peter G. Wray, 1987
Vgl. (onbekende publicatie) Pijp met sterke verwantschap uit Occidente (Colima), Mexico. Museo Nacional de Antropologia.
Muriel N. Porter, Pipas Precortesianas, Mexico, 1948, pl 15B. Pijp met dezelfde verhouding, Michoacan, Apatzingán.
Vgl. APM 19.365 moderne tabakspijp van bruyère geinspireerd op deze historische tabakspijp.
Don Duco, Historische vormgeving herleeft in moderne tabakspijpen van Mastro de Paja. Amsterdam, 2008. afb 8. Dit exemplaar.
Benedict Goes, Toebacksuyghen, een verdwijnend rookgenot. HoornPolder Vondsten, /7, 2008. p 45. Dit exemplaar.
Robert Mordant, La pipe en terre d'Andenne et ses marques. Andenne, 1999. p 10. Dit exemplaar.
Erdinç Bakla, Tophane Lüleciligi, Osmanli'nin tasarimdaki yaraticiligi ve yasam keyfi. Istanbul, 2007. p 17, foto A8. Bijschrift: Colmo, Mexico'da bulunmus olan bir tütün icme aleti M.S. 400-800. PK
Don Duco, aaaDe Nederlandse kleipijp, handboek voor het determineren. Amsterdam, 2024. hfst 1, p , afb 8. Dit exemplaar.
Amsterdam, Pijpenkabinet, permanente presentatie, zaal, vitrine 1, 2001-2013.
Amsterdam, Amsterdam Pipe Museum, permanente presentatie, zaal, vitrine 1, v.a. 2013.