etnografische pijpen

figuurpijp, zittende man en vrouw

Tabakspijp van aardewerk met buisvormige basis waarop staande ovale ketel met figuren aan weerszijden. Steel gladde en schuins gestreepte banden eindigend in een dichtgevouwen bel met steentje erin. Ketel weerszijden zittende figuur in hoogreliëf, aan de zijde van de roker een op de knieën zittende man met gestileerde tropenhelm en aan het andere eind door een inlandse vrouw met tatoeages, het haar in een knotje op het hoofd. Ketel met deksel waarop een zittend aapje.

Periode 1850 - 1900

KopHoogte8 cm
SteelLengte1,5 cm
Pijptype manchetpijp
Pijpmodel figuraal
Materiaalaardewerk (ceramiek)
Techniekhandvorm
Kleurzwartgebakken
Gebruikssporen ongebruikt
ContinentAfrika
Regio internationaalCentraal-Afrika
LandCongo-Brazzaville
VolkVili
Jaar 1990
Provenance Knowle, veilinghuis Phillips Midlands, 1990, lot 355
Bramber, collectie Anthony Irving, House of Pipes, <1970-1989
Uitgebeeld wordt een kanonsloop als symbool van de macht, de man is van de stam Fanti en draagt een militaire hoed die staat voor dapperheid, hij zit naast een forowa, een pot voor kostbaarheden. De decoratie is typisch Europees geïnspireerd.
Arnold Wentholt schrijft deze pijp in 2001 toe aan Kongo in plaats van Ashanti dat Anthony Irving geloofde.
Benedict Goes, 25 eeuwen roken; De verwonderlijke vormgeving van de pijp. , 1993. p 73, foto. Dit exemplaar.
Benedict Goes, The Intriguing Design of Tobacco Pipes. Leiden, 1993. p 73, foto. Dit exemplaar.
Wenen, Österreichisches Tabakmuseum, tentoonstelling "Die 2000 Jährige Geschichte der Tonpfeifen", 23 juni 1994 - 10 september 1994.
Amsterdam, Pijpenkabinet, permanente presentatie, serre, vitrine Afrika, v.a. 2002.