etnografische pijpen

vijzelvorm, waterpot

Tabakspijp van aardewerk met trechtervorm ketel op een verzwaard onderstuk, schuine voet met twee vooruitstekende pootjes en oplopende steel met vierkante manchet. Ketel de vorm van een vijzel met aan de basis verzwaring geïnspireerd op de waterpot met ingekerfde geometrische versiering in perken. Filtrand twee raderingen. Voet onderzijde uitgehold met twee naar voren stekende pootjes. Steel bij manchet accentuering van een rondje. Zwartgebakken.

Periode 1910 - 1930

Breedte3 cm
Pijptype manchetpijp
Pijpmodel trechtervorm
Materiaalaardewerk (ceramiek)
Techniekhandvorm
Kleurzwartgebakken
Afwerking engobe, zwartgebakken
Gebruikssporen ongerookt
ContinentAfrika
Regio internationaalWest-Afrika
LandGhana
VolkAshanti
Jaar 1990
Provenance Londen, veilinghuis Phillips, lot 106
Londen, collectie Francis George Shillitoe (1911-1979)
Ondanks het kleine formaat een trefzeker uitgevoerde pijpenkop, volledig aansluitend aan de negentiende eeuwse traditie.
Benedict Goes, 25 eeuwen roken; De verwonderlijke vormgeving van de pijp. , 1993. p 72, foto. Dit exemplaar (tweede van rechts).
Benedict Goes, The Intriguing Design of Tobacco Pipes. Leiden, 1993. p 72, foto. Dit exemplaar (tweede van rechts).
Don Duco, The ubiquitos clay pipe. ParijsThe Pipe Year Book 2001, /, 2001. p 61. Dit exemplaar.
Don Duco, Spreekwoordelijke Ashantipijpen. Amsterdam, 2006. catalogus nr 3. Dit exemplaar.
Wenen, Österreichisches Tabakmuseum, tentoonstelling "Die 2000 Jährige Geschichte der Tonpfeifen", 23 juni 1994 - 10 september 1994.
Amsterdam, Pijpenkabinet, permanente presentatie, serre, vitrine Afrika, v.a. 2002.