kleipijpen

sierpijp

gehelmde ridder met harnas, draak

Etalagepijp of presentatiepijp van klei met figurale ketel, zonder hiel en oplopende figurale steel. Ketel borstbeeld ridder met snor en sik, op het hoofd een helm met afhangende veren en geopende vizier. Borstbeeld toont een plaatijzeren harnas met schouderstukken in de vorm van leeuwenkoppen. Ketel onderzijde het lichaam van een draak met benige vleugels, de kop van het dier vormt de steel, de bek de manchet. Ketel onderzijde rechts in rechthoekig schild "DUTEL FT. A PARIS" en links in rechthoek "OSMOND SCULPTEUR".

Gewicht1.267 gram
Pijptype manchetpijp
Pijpmodel figuraal
Materiaalpijpaarde (ceramiek)
Techniekgekast
Kleurwit
Gebruikssporen ongerookt
LandFrankrijk
Regio nationaalLoire
PlaatsMontereau
Maker #1Dutel
LandFrankrijk
Regio nationaalIle-de-France
PlaatsParijs
Maker #2Robert Osmond (beeldhouwer)
Merkteken "DUTEL FT. A PARIS" (reliëf, ketel oz.)
"OSMOND SCULPTEUR." (reliëf, ketel oz.)
Jaar 1993
Provenance Parijs, Biron, marché aux puces
Parijs, omgeving, 1992
Vormgegeven naar een ontwerp door Robert Osmond.
Vgl. APM 1.888 pendant.
Benedict Goes, 25 eeuwen roken; De verwonderlijke vormgeving van de pijp. , 1993. p 35, foto. Dit exemplaar.
Benedict Goes, The Intriguing Design of Tobacco Pipes. Leiden, 1993. p 35, foto. Dit exemplaar.
Wenen, Österreichisches Tabakmuseum, tentoonstelling "Die 2000 Jährige Geschichte der Tonpfeifen", 23 juni 1994 - 10 september 1994.
Amsterdam, Pijpenkabinet, permanente presentatie, achterkamer, vitrine Frankrijk, v.a. 1999.