etnografische pijpen

tweelingkop, twee zittende figuren

Tabakspijp van aardewerk met dubbele figurale ketel, vlakke onderzijde met lekgat en oplopende steel met gladde manchet. Ketel gesneden twee identieke zittende figuren met de linkerhand aan de kin en cilindrische hoofdtooi met geometrische kerfsneedecoratie. Steel geruwd.

Periode 1920 - 1950

SteelLengte12 cm
Pijptype manchetpijp
Pijpmodel figuraal
Materiaalaardewerk (ceramiek)
Techniekhandvorm
Kleurgrijszwart
ContinentAfrika
Regio internationaalWest-Afrika
LandKameroen
Regio nationaalGraslanden
Jaar 1993
Provenance Rotterdam, Steven van de Raadt, African Art
Soest, collectie Ger Luttik, <1985-1992
Benedict Goes, 25 eeuwen roken; De verwonderlijke vormgeving van de pijp. , 1993. p 2, frontispiece. Dit exemplaar (pagina afsnede).
Benedict Goes, The Intriguing Design of Tobacco Pipes. Leiden, 1993. p 2, frontispiece. Dit exemplaar (pagina afsnede).
Wenen, Österreichisches Tabakmuseum, tentoonstelling "Die 2000 Jährige Geschichte der Tonpfeifen", 23 juni 1994 - 10 september 1994.
Amsterdam, Pijpenkabinet, permanente presentatie, serre, vitrine Kameroen, v.a. 2000.