kleipijpen

dansend paar, bloemen en bladeren

Tabakspijp van klei met ketel tussen trechter en doetel, zonder hiel en licht gebogen steel met glad afgesneden steeleind. Ketel en steel in reliëf aren en bloemen. Ketel voorzijde binnen een omlijsting van gekrulde bladerranken een dansend paar met op de achtergrond links een molen, een korenveld rechts. Steel rechts in reliëf "GAMBIER A PARIS", steel links modelnummer "939". Schilderemail in rood, groen, blauw en wit. Steeleind touwtje.

Pijptype steelpijp
Pijpmodel trechtervorm
Materiaalpijpaarde (ceramiek)
Techniekgekast
Kleurwit
Afwerking email, vier kleuren
LandFrankrijk
Regio nationaalArdennen
PlaatsGivet
MakerGambier
Modelnummer 939
Handelsnaam fantaisie permission de dix heures
Merkteken "GAMBIER A PARIS" (reliëf, steel re.)
Jaar 1988
Provenance Luik, collectie Guy Lesire, c. 1970-1988
Brussel, Jean-Léo Rostagni, c. 1970
In 1858 bedroeg de prijs van deze pijp FF 60, dat is bijna tienmaal de prijs van een gewone fantaisie die dan FF 6,40 kost.
Leiden, Pijpenkabinet, permanente presentatie, vitrine 19de eeuw, december 1988 - 31 december 1993.
Wenen, Österreichisches Tabakmuseum, tentoonstelling "Die 2000 Jährige Geschichte der Tonpfeifen", 23 juni 1994 - 10 september 1994.
Amsterdam, Pijpenkabinet, permanente presentatie, zaal, vitrine 4, v.a. 2001.